Na 24 jaar campagne voeren vertrekt Marketeer Bertram Buikema bij het Asser evenementenbureau LDP International

Foto:

‘RIZLA Racing Day’, ‘GAMMA Racing Day’, ‘JACK’S Racing Day’, ‘Motocross of Nations’, ‘Dutch Champcar Grand Prix’, ‘DTM Assen’, ‘TABAC Classic GP Assen’ en ‘BromfieTTs’: de persoon achter de campagnes en uitingen van deze grote publieksevenementen op het TT Circuit Assen, Bertram Buikema, houdt het na 24 jaar campagne voeren voor gezien.

Samen met Asser organisator Lee van Dam stond Buikema eind 1999 aan de wieg van het grootste gecombineerde race-evenement van Europa, de ‘Racing Day’; een succesformule die dit jaar vijfentwintig kaarsjes mag uitblazen. Hij bedacht ook ‘BromfieTTs’, de TT voor brommers, inmiddels uitgegroeid tot het grootste bromfietsevenement van Nederland.

Zijn ‘neus voor nieuwswaarde’ resulteerde onder meer in ‘s werelds eerste elektrische pit lane’ voor laadpalenfabrikant EV-Box tijdens een experimentele race met elektrische motoren en een eerste deelname in een race met benzinevoertuigen voor de waterstofracer van TU Delft, beide wereldprimeurs voor Assen en voor de Racing Day.

Samen met de fanclub van WK-coureur Jasper Iwema verhoogde hij eenmalig de snelheidslimiet in Assen van ‘50’ naar ‘53’, stimuleerde al in een vroeg stadium coureurs te gaan ‘vloggen’, liet amateurcrossers proeven aan het parcours voor het WK Motorcross en zette oud-keeper Jean-Marie Pfaff op doel in de binnenstad van Assen tijdens de ‘Superleague City Demo’. Met de slogan ‘The American Interpretation of Grand Prix Racing’ en geholpen door de overzeese prestaties van de Nederlandse coureur Robert Doornbos wisten LDP International en Buikema het debuut van de Champcar World Series in Nederland aan meer dan 60.000 bezoekers te verkopen.

Buikema beleefde de ‘staart’ van de tabaksjaren, waarin hij verantwoordelijk was voor de promotionele uitingen van de Dutch TT, inclusief verplichte gezondheidswaarschuwingen. Ook was hij belast met de exploitatie van TT-merchandise middels een postordercatalogus en één van de eerste internationale webshops op dit gebied.

Hij was de auteur van het ‘bidbook’ van De Dutch Grand Prix Foundation wiens doel het was om de Formule 1 naar Assen te halen en tijdens de coronapandemie initieerde hij het scenario om middels een oppervlakteberekening en geplaceerde stoelen één van de eerste grote publieksevenementen van Nederland tussen ‘lock downs’ te kunnen organiseren. Zowel de Racing Day als DTM Assen konden daarmee doorgang vinden.

Buikema wil tijd vrijmaken voor zijn gezin en voor andere projecten. Hij vertrekt niet meteen, maar blijft tot eind augustus van dit jaar betrokken bij de realisatie van grote publicaties rondom JACK’S Racing Day zoals het evenementmagazine en de Telegraafbijlage.

Lee en Hilde van Dam van LDP International spreken via deze weg hun dank uit voor de jarenlange inzet van Bertram en de rol die hij heeft gespeeld als marketing- en communicatiemanager en lid van het organisatiecomité.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen