Electric Superbike Twente en Green Team Twente racen weer op Zonnepark Emmen (Pottendijk). Op het E-circuit van PowerField zijn zonnepanelen op de bijna 2 kilometer lange dijk gebouwd. Ook is op het terrein een carport met zonnepanelen aangelegd, met ruimte voor meer dan 200 voertuigen. Daarbij is er een snellaadpunt van PowerGo geplaatst, waar auto’s direct op zonnestroom kunnen laden. Het doel is om hier het duurzaamste circuit ter wereld te realiseren.
Electric Superbike Twente is in april begonnen met testraces op het E-circuit. Dit studententeam ontwerpt en bouwt elektrische motoren. Afgelopen week zijn er twee gloednieuwe racemotoren gepresenteerd. Voorgaande teams begonnen met de ontwikkeling en bouw van deze motoren. Dit jaar ondergingen de motoren beide een optimalisatieproces om ze klaar te stomen voor het aankomende raceseizoen waarin het team aan meerdere races meedoet. Het Green Team Twente ontwerpt en bouwt een van de meest zuinige waterstofauto’s, waarmee binnenkort op het circuit geracet wordt
Gloednieuwe motoren
De motoren waarmee het Electric Superbike Twente (EST) team dit jaar de racebaan op gaat zijn de Apex-RS en de Delta-XE. Het derde EST-team startte twee jaar geleden met de ontwikkeling van de eerste van de twee motoren, de Apex-RS. Met 120 pk haalt de Apex een topsnelheid van 250 km/h. Het vierde EST-team startte vorig jaar met de ontwikkeling van de Delta-XE. De specificaties van deze motor gaan nog een stapje verder. Deze motor haalt de 220 pk en daarmee een snelheid van ruim 300 km/h.
Van testdag naar racedag
Beide motoren ondergingen dit jaar een aantal tests. Deze testen vonden onder andere plaats op de dynamometer van Ten Kate Racing Products in Nieuwleusen, op het TT-Circuit van Assen, het E-circuit van Emmen en zelfs over de grens op het Jules Tacheny Circuit in Mettet, België. Het uiteindelijke doel van deze testen is om de motoren volledig klaar te stomen voor het raceseizoen.
Nieuwe studenten
Electric Superbike Twente is een studententeam dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van volledig elektrisch aangedreven racemotoren. Het team bestaat nu vijf jaar, waarbij het elk jaar weer een compleet nieuw team van studenten aanneemt. Het optimalisatieproces van de motoren is mogelijk gemaakt door de onmisbare hulp en expertise van zo’n veertig partners, die overwegend onderdelen, kennis en financiële ondersteuning bieden.
Tekst: Mirjam Davidse. Foto: Jari Schottink.